Het verhaal van BGA

Dit is een verhaal van transformatie en uitbreiding. Een spannend verhaal dat begint met een klein lokaal familiebedrijf in Gävle, dat vandaag de dag een grote e-commerce is met een explosieve opmars in heel Europa. Er is in de loop der jaren veel gebeurd, er is veel veranderd. Maar iets dat blijft bestaan, dat al bestaat sinds de start van het bedrijf in 1993, is de responsiviteit. Nieuwsgierig luisteren naar en begrijpen waar klanten naar op zoek zijn – soms zelfs voordat ze het zelf begrijpen. Dat, gecombineerd met een vleugje durf, een grote focus op kwaliteit en een sterk geloof in het eigen aanbod, zijn enkele van de belangrijkste ingrediënten in het succesrecept van het bedrijf. Dit is het verhaal van BGA.

Proloog - Het kleine familiebedrijf
Het jaar is 1993, de stad is Gävle. Bengt Andersson start BGA Videoproduktion, een lokaal bedrijf met een focus op de productie van informatiefilm en overdracht van smalfilm naar VHS. Aan het einde van de jaren negentig nam de vraag naar overdrachts- en conversiediensten sterk toe, waardoor deze diensten een groter deel van de bedrijfsvoering werden.

Hoofdstuk 2002-2005 - DVD in de mode
Tijdens de jaren 00 explodeerde de vraag van filmoverdracht naar dvd volledig, wat voor ons grote kansen bood om onze toen nog vrij bescheiden en lokale onderneming te laten groeien. In deze fase stapte Björn Andersson fulltime in het bedrijf en investeerden we in nieuwe machines die de kwaliteit en breedte aan zouden kunnen die we wilden bieden op het gebied van filmoverdracht van videoband naar dvd.

Hoofdstuk 2006-2007 – De grote steden lokken
In 2006 hebben we nieuwe investeringen gedaan die ons de mogelijkheid gaf om onze eigen machines te maken voor het overbrengen van smalfilms. Machines die voldeden aan onze hoge eisen aan kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. 2006 was ook het jaar waarin we buiten Gävle zijn gaan kijken en vestigingen hebben geopend, zowel in Stockholm (Lidingö) als in Göteborg. We hebben ook onze eerste externe medewerker aangenomen voor ons kantoor in Gävle, Kristoffer Sjölén, die nog steeds bij ons werkzaam is en vandaag de dag verantwoordelijk is voor onze volledige productie-eenheid voor alle soorten digitalisering.

De vraag naar dia- en fotoservices groeide en in het najaar van 2006 hebben we onze activiteiten hiermee uitgebreid.

In april 2007 openden we de poorten van onze vestiging in Malmö en in oktober van datzelfde jaar openden we onze tweede vestiging in Stockholm, dit keer in Hammarby Sjöstad.

Hoofdstuk 2008 - Heel Zweden in zicht
Omdat we onze diensten aan meer mensen in Zweden wilden aanbieden, hebben we in 2008 onze thuisbezorgservice uitgebreid met ongeveer vijftien locaties. We zijn ook verhuisd naar een nieuw pand, zowel in Gävle als in Göteborg.

Hoofdstuk 2009 - Een megameter smalfilm
Een van de vele bewogen jaren waarin we onze populaire thuisbezorgservice verder uitbreidden. Dit keer boden we aan heel Zweden onze activiteiten aan, zonder extra kosten. We hebben er ook voor gekozen om onze winkels in Lidingö en in Hammarby Sjöstad te sluiten ten gunste van een winkel op Östermalm in Stockholm, waar we kortere levertijden en aantrekkelijkere openingstijden konden bieden. 2009 was ook het jaar waarin we werden omgevormd tot een naamloze vennootschap, BGA Videoproduktion AB. In de loop van het jaar hebben we 1.000.000 meter smalfilm kunnen scannen - een record dat later veruit zou worden verbroken.

Hoofdstuk 2010 - Het bedrijf groeit in alle richtingen en kanten
In 2010 hebben we onze activiteiten verder uitgebreid met digitale ontwikkeling. Daarnaast hebben we twee gloednieuwe winkels geopend, een in Stockholm en een in Norrköping. Onze winkel in Malmö is verhuisd naar een nieuw pand in het centrum, waardoor we ook daar betere openingstijden konden bieden. In Gävle begonnen we inmiddels uit ons pand van 320 vierkante meter te groeien en daarom moesten we verhuizen naar een nieuw pand een paar straten verderop.

Hoofdstuk 2011-2012 - Meer moderniseren
In 2011 zagen - en grepen - we de kans om twee bestaande fotowinkels in Jönköping en Sundbyberg te kopen. De winkel in Gävle, die voorheen ruimte deelde met onze productiefaciliteit, ging ook verhuizen naar een eigen winkelpand in het centrum van Gävle. 2011 was ook het jaar waarin we begonnen met het moderniseren van onze winkels en het verruimen van onze openingstijden. Dit werk werd voortgezet en geïntensiveerd in 2012, ook het jaar waarin we ons separate bedrijf BGA Fotocenter begonnen; hier ontwikkelden we afbeeldingen en maakten we vergrotingen van foto’s.

__________

Nieuwe hoofdstukken in het verhaal van BGA
BGA Videoproduktion kende een snelle groei waarbij filiaal na filiaal in het hele land werd geopend en waar investeringen herhaaldelijk hun vruchten af wierpen. Maar de grootste mijlpaal in het verhaal van BGA, is wat er gebeurde toen we nog meer wilden en durfden. Parallel aan het oorspronkelijke bedrijf werd een nevenactiviteit gestart met een focus op fotolijsten en fotoalbums; BGA Fotobutik. Voor deze producten werd de mogelijkheid genomen om nieuwe wegen te verkennen, namelijk het web.

___________

Hoofdstuk 2013 - Een e-commerce is geboren
Het web leek een spannende plek met eindeloze mogelijkheden, zelfs voor een bedrijf gevestigd in het kleine Gävle. Rond de jaarwisseling werd een e-commerce gelanceerd - en op oudejaarsavond 2012 was de eerste bestelling daadwerkelijk binnen. Stijlvolle en betaalbare fotolijsten stonden centraal en de belangstelling voor deze producten bleek enorm. Lijsten in enigszins ongebruikelijke maten en kleuren werden verrassend populair en we begrepen al snel dat er een gat in de markt was om op te vullen.

Hoofdstuk 2014 - E-commerce heeft meer nodig
De interesse in onze lijsten blijft groeien en gedurende het jaar hebben we het aantal klanten in de e-store meer dan verdubbeld. 2014 was een intens jaar waarin we ons assortiment met veel enthousiasme en in een hoog tempo hebben uitgebreid. Het is niet verwonderlijk dat dit ertoe leidde dat we snel uit ons bestaande pand groeiden en we de magazijnruimte moesten uitbreiden om ruimte te maken.

Hoofdstuk 2015 - E-commerce begint de Scandinavische regio te verkennen
Met twee geweldige jaren als e-retailer achter de rug, was de tijd rijp om verder te groeien. Het was tijd om buiten de landsgrenzen te kijken en we besloten ons ook in Noorwegen te vestigen, wat op 1 november 2015 werd gerealiseerd. Eerder in het voorjaar hadden we ons gerealiseerd dat het toenmalige magazijn (alweer!) te klein was en begon de jacht opnieuw naar grotere panden. Deze keer waren we wat meer ervaren en gingen we meteen op zoek naar een pand dat zelfs een kleine toekomstige groei aankon (omdat het zo goed ging!). Aan het einde van het jaar vonden we eindelijk ons nieuwe onderkomen en in het voorjaar van 2016 zou de verhuizing plaatsvinden.

Hoofdstuk 2016-2018 - E-commerce doorloopt een ontwikkelingsfase
Met de verhuizing naar een nieuw pand hadden we ruimte om door te groeien! In de jaren die volgden, breidden we ons aanbod fotolijsten uit en begonnen we nieuwsgierig nieuwe producten te verkennen om het assortiment aan te vullen. Stijlvolle en trendy posters leken een goede optie- en dat was het ook. De wens om meer van de wereld te ontdekken werd sterker en er werd een nieuwe Finse zustersite gelanceerd. In 2017 breidden we het assortiment verder uit met tal van stijlvolle spiegels in alle vormen, kleuren en maten. In datzelfde jaar vestigden we ons ook in Denemarken, wat een markt bleek te zijn waar onze producten zeer gewaardeerd werd. Het was zeker niet slecht om vier markten te betreden, maar de wereld buiten Scandinavië trok nog steeds.

Hoofdstuk 2019 - E-commerce verandert naam en stijl
BGA Fotobutik verandert zijn naam in BGA.SE en met de naamsverandering hoorde een compleet nieuwe kledingstijl en grafisch profiel. Maar dat was zeker niet het enige wat er gebeurde in dit bewogen jaar. Een schat aan nieuwe spannende producten vulde onze webshop en de magazijnruimte moest worden uitgebreid tot maar liefst 5000m2. 2019 was ook het jaar waarin we vierden dat e-commerce sinds de start de 200.000 klanten heeft gepasseerd.

Hoofdstuk 2020 - E-commerce en pandemie
De pandemie sloeg toe en iedereen bracht meer tijd thuis door. Het leven van velen was als nooit tevoren en nieuw interieur stond hoog op de aankooplijst van mensen. We groeiden in een razend tempo en openden e-stores in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Het assortiment groeide en er moesten veel nieuwe trendsettende producten hun intrede doen. De magazijnruimte werd uitgebreid en e-commerce heeft sinds de start zo'n 400.000 klanten gepasseerd.

Hoofdstuk 2021-2022 - E-commerce blijft groeien
De snelle groei gaf ons de mogelijkheid om onszelf uit te dagen met een uitstapje naar een nieuw assortiment dat verder afstaat van de producten die we eerder aanboden. We waren er echter al snel achter dat nieuw niet altijd beter is. De volledige focus zou in plaats daarvan moeten liggen op waar we het meest gepassioneerd over zijn en waar onze expertise ligt - namelijk fotolijsten! De opslagruimte werd verder uitgebreid, ditmaal tot een niet al te bescheiden 8000m2. De uitbreiding in Europa zette door en BGA betrad de markt in Engeland, Ierland, Zwitserland en Frankrijk. Een nieuwe website - bgaframes.eu - werd gelanceerd waarmee klanten in meer landen van Europa kunnen genieten van onze eersteklas producten.

We hebben nog een lange weg te gaan naar de epiloog en er wachten nog veel spannende hoofdstukken in het verhaal van BGA. Maak ook deel uit van ons verhaal en bekijk ons indrukwekkend assortiment fotolijsten in alle stijlen!